AC_FL_RunContent( 'codebase','http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=7,0,19,0','width','698','height','127','src','banner','quality','high','pluginspage','http://www.macromedia.com/go/getflashplayer','movie','banner' ); //end AC code
fortis bank
Welkom
News
Kalender
Galerij
Gastenboek
Algemene info
Contact
   
 
Jean-Marie Rouckhout
Tel 09 / 36 00 811
GSM 0476 / 28 69 42
jm.rouckhout@skynet.be

 
 




24-06-2008 - Zeebrugge - Blankenberge : verslag

Verslag.

 

Zeebrugge – Blankenberge  24 – 6 – 2008

 

Een blinkende zon verwelkomde iedereen in Zeebrugge. We beginnen onze dag met een gegidste havenrondvaart. Met de passagiersboot “ River Palace” maken we kennis met de haven van Zeebrugge.  Vanuit de Oude Vissershaven ( Jacques Brelsteiger) varen we langs de Belgische Marinebasis, via de Pierre Vandammesluis, de gasterminal, het windturbinepark en de strekdammen tot aan de Noordzee. We ontdekken het sterneneiland, waar zeevogels thuis zijn en tegelijk de confrontatie met containertrafiek, ferryboten en tal van bedrijvigheid in een wereldhaven.

De Zeebrugse haventrafiek groeit. 2007 werd opnieuw als een recordjaar afgesloten. Zeebrugge noteerde een stijging van 7,3 % in goederenoverslag en een spectaculaire stijging in containertrafiek met een groei van niet minder dan 24 %.

Het AlbertII-dok werd opengesteld om de grootste cantainerschepen ter wereld te kunnen ontvangen. Meer dan 2 miljoen cantainers werden verscheept in de haven van Zeebrugge. Schepen van 13500 TEU, een oppervlakte van 4 voetbalvelden na elkaar, doen de haven van Zeebrugge aan.

Een geurende kop koffie wordt ons aangeboden, vooraleer we beginnen aan de 5 000 m2 oppervlakte van Seafront.

Wie altijd al wou weten hoe het er in een wereldhaven of een vismijn aan toe gaat, vindt treffende antwoorden in het maritiem themapark Seafront. Je ontdekt alle geheimen van de zee en proeft de rijke visserijgeschiedenis. Je vindt er een schat aan informatie over de evolutie van de haven, het ontstaan van de Noordzee, …….

Met onze twee gidsen wandelen e langs een kabbelend beekje en komen terecht in een mysterieuse tunnel onder de zee. Een boeiende ontdekkingstocht waar we de fauna en de flora van onze Noordzee leren kennen. Wanneer we weer boven water komen wordt er steeds luider gesproken over een nieuwe zeehaven. In 1907 is het zover. Brugge wordt terug met de zee verbonden, ZEE-brugge is geboren.

In WO I bouwen de Duitsers hier een belangrijke duikboothaven. We beleven hoe de Engelsen 90 jaar geleden deze plannen verijdelden tijdens een enorme zeeslag. De oorlog voorbij en de eerste vismijn van Zeebrugge is een feit. We herbeleven de rijke visserijgeschiedenis in woord en beeld. We zien hoe Zeebrugge  op 100 jaar tijd een haven van wereldformaat werd.

Op het einde de torpedo’s van de Belgische Marine, een prachtige verzameling scheepsmodellen en zeeschelpen en info over onderzeeërs.

We bezoeken daarna de Russische duikboot “Foxtrot”, die 34 jaar in dienst was. Wanneer we door de smalle gangen en kamers van dit 100 m. stalen gevaarte kruipen, beseffen we maar al te goed in welke benauwende omstandigheden de 75 bemanningsleden maandenlang werkten en leefden.

Eenmaal terug boven water bezoeken we het lichtschip West-Hinder.In deze voormalige “ drijvende vuurtoren” leren we alles en nog wat over de dagelijkse leefomstandigheden van de bemanning. 

Daarna richting Blankenberge waar we in het visrestaurant “ Palermo”  op de dijk, van een lekker uitgebreid middagmaal genieten.

Onze twee gidsen staan ons al op te wachten aan het casinovoor een stads- en Art Nouveau wandeling. We beginnen met een bezoek aan het casino.

Voor de ontwikkeling van Blankenberge tot bloeiende badplaats was de treinverbinding met het binnenland van uitzonderlijk belang. In 1868 stoomde de eerste trein vanuit Brugge het nieuwe station van Blankenberge binnen. We kunnen de sporen waarnemen van het vissersdorpje Blankenberge tot, in het begin tot badplaats voor de gegoede burgerij, tot de badstad die ze nu geworden is.

Vele woningen dateren nog uit de periode 1890 –1915. Binnen dit patrimonium nemen de art nouveau panden een aparte plaats in.Rond 1900 volgden verschillende plaatselijke architecten het voorbeeld van Victor Horta en andere Brusselse architecten en opteerden voor de art nouveau stijl.  

 Wat kwaliteit,variatie en aantal van deze tegeltableaus betreft hoort Blankenberge bij de Europese topklasse. We maakten kennis met de strakke geometrische art nouveau, gelanceerd door de veelzijdige architect Jules Heyneman.

Voor iedereen werd nu ook duidelijk wat “ art-deco” is.

Onze gidsen kruiden de wandeling met plaatselijke anekdotes en een vleugje nostalgische Belle Epoque sfeer. We eindigen in het oud stadhuis met een bezoek aan de tentoonstelling “ Dikke kussen uit Blankenberge – 100 jaar”. Uiteraard mocht een Blankenbergse  babbelut niet ontbreken, waar ieder van genoot.  

Uniek voor de Belgische kust is de Blankenbergse pier, waar we het glas op de vriendschap dronken.

De eerste plannen voor de pier werden reeds in 1873 door een Londense firma ingediend. Uiteindelijk werd de pier in 1894, als eerste op het vaste land, gebouwd in opdracht van de” Société Anonyme du Pier de Blankenberge” naar ontwerp van ingenieur E. Wyhowski uit Brugge en de Brusselse architect E. Hellemans.

Velen bleven nog nagenieten van deze zonnige, leerrijke dag aan de kust.

 

J-M Rouckhout.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                                             

 


terug